Green washing!

amazon-rainforest

Greenwashing, grönmålning eller gröntvättning innebär att den som bedriver verksamhet försöker skapa en bild av sig som miljövänliga. Allt fler företag använder miljöargument i marknadsföringen för att dra fördel av konsumenternas växande miljöintresse.Det kan till exempel handla om att framhäva någon miljöåtgärd man gjort, som dock kan vara obetydlig jämfört med andra miljöstörningar företaget orsakar.

Den vanligaste användningen av begreppet går att koppla till reklam och marknadsföring. I den bemärkelsen blir det synonymt med ”falsk miljöreklam”. Men samma sorts argument finns även i andra delar av samhället men det är i stort sett bara reklam som regleras av lagen. Anmälningar för vilseledande marknadsföring med miljöargument ökat kraftigt till Konsumentverket. De vanligaste orden är klimat och miljö som används lika ofta. Andra återkommande ord i marknadsföring är ekologisk, hållbar, miljövänlig, grön, utsläppsfri, koldioxidfri och klimatneutral. Men enligt Marknadsföringslagen är det faktiskt så att man som näringsidkare måste kunna styrka på vilket sätt produkten belastar miljön mindre än andra produkter inom samma produktkategori.

KoKoBello har valt att inte varken vara, eller kalla oss för, ”eko”-butik eftersom vi tycker att begreppet är problematiskt. Och då framför allt när det gäller leksaker eftersom det inte finns någon certifiering eller konsensus om vad det skulle vara. Det finns alltså i dagsläget inte  någon standardiserad miljömärkning på leksaker. Det finns det däremot när det gäller livsmedel och textilier. Vi tycker inte att det är upp till den enskilda producenten eller försäljaren att bestämma vad som är ”eko” eller ej. Vi har valt att använda och ange begrepp som miljömärkt, giftfri, naturlig eller ekologisk för de enskilda varor det gäller. Vi önskar naturligtvis att det skulle gälla 100% av våra varor men det gällande praxis och lagstiftning är det för oss helt omöjligt att garantera detta varför vi hellre avstår.

Vi ser naturligtvis fram mot bättre och tydligare riktlinjer och lagstiftning inom området och tills dess väljer vi att lita på de miljömärkningar som finns,  sunt förnuft och de lagar som finns inom området. Vi väljer att förlita oss på CE-märkningen som är en europeisk lagstadgad säkerhetsmärkning som även innefattar giftiga ämnen (kemikalier) i slutprodukt. En bra sida att kika in på när det gäller kemikalier i vardagen är Kemikaliesinspektionen (kemi.se) för att få uppdaterad information om aktuell lagtstiftning på området.

Om Svenska Greenwashpriset

I Sverige delar Jordens Vänner årligen ut Svenska Greenwashpriset till företag, makthavare och organisationer som framhåller sig själva eller sin verksamhet som miljövänliga på ett oärligt sätt. Jordens vänner är en partipolitiskt och religiöst obunden icke vinstdrivande organisation som arbetar för miljö och solidaritet. Arbetet sker med stöd från Konsumentverket, och den årliga prisceremonin äger rum under Almedalsveckan i Visby. Nu kan du rösta på vem som ska vinna Svenska Greenwashpriset 2016. Det finns fyra kvalificerade slutfinalister att rösta på och du kan rösta på Jordens vänners hemsida!

Lämna ett svar