Returer en miljöbov för e-handeln

KoKoBello – butik och webbshop för medvetna. Miljövänligt, hållbart och ekologiskt sedan 2007.  Vi arbetar hårt och varje dag för att minska vår gemensamma negativa miljöpåverkan på vår jord. Det gör vi på många olika sätt. Bland annat genom att inte ha fria returer!

I genomsnitt returneras ca 22 procent av alla kläder som handlas på internet i Sverige visar en studie vid Göteborgs Universitet.

I två år studerades den energianvändning och miljöpåverkan som uppstår när konsumenter returnerar kläder de har köpt på nätet. En av slutsatserna är returleveranser är en stor men dold miljöbov inom e-handel.

Visste du till exempel att många returnerade varor har en lång resa framför sig innan de är tillbaka på marknaden, om de ens kommer dit. De returnerade varorna måste kontrolleras, hanteras och återförpackas innan de kan säljas på nytt.

Vissa större företag har tom stora särskilda lager som hanterar returnerade varor. Andra lägger ut hanteringen till låglöneländer som Polen eller Estland – eller till och med till länder i Asien för att hålla nere personalkostnader och andra kostnader för dessa returer.

I KoKoBello hanterar vi returerna själva – lokalt. Varje vara som returneras kontrolleras innan den säljs åter. Varje vara som returneras till oss skall returneras i skick så att de verkligen går att sälja igen. Det är viktigt för oss!

Många butiker tävlar om att få så många kunder som möjligt och locka då naturligtvis med fria returer. Men vet ni vad – det finns inget sådant som ”fria returer”. För när kunden får fri retur betalas priset av någon annan. Bland annat företaget du köpt varan ifrån. Men även vår gemensamma miljö och det är det viktigaste för oss. Vi vill inte gynna en miljöbov genom att sälja mer till fler, ha fria returer och i slutändan inte vara så miljövänliga som vi önskar. Det kanske kan verka bakvänt men vi känner oss stärka av att slutsatsen av studien som genomförts är att:

”I ett längre perspektiv är den oundvikliga lösning som behöver komma på plats. Att konsumenterna börjar betala för de verkliga kostnaderna för returnerade varor. ”

Och därmed förstå sambandet mellan sitt eget beteende och vår gemensamma hälsa och miljö!

Lämna ett svar