Ibland blir det inte som man tänkt sig – ångerrätt och reklamation

dsc_4766

Ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har du alltid som konsument rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att du har tagit emot varorna. Du har rätt att öppna leveranskartongen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd eller inte. Om varan hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt och den inte är i oförändrat skick, förbehåller sig KoKoBello rätten att göra värdeminskningsavdrag på belopp som skall återbetalas.

Returrätt vid köp i Internetbutik

I KoKoBellos internetbutik erbjuder vi bytes- och returrätt i 14 dagar enligt distanshandelslagen, förutsatt att varan skickas tillbaka oanvänd, otvättad, hel och ren. Förpackning och instruktioner ska också vara i nyskick.

När börjar ångerfristen?

Tiden som du har på dig att ångra köpet kallas ångerfrist. Den börjar löpa från dagen du tar emot varan. Med din order får du en retursedel där du hittar information om ångerfristen.

Du har rätt att undersöka varan.

För att veta om du vill ha en vara måste du kunna undersöka den. Men ska du kunna lämna tillbaka varan måste den vara i oförändrat skick. Du får inte använda en vara eller hantera den på ett sätt som inte är nödvändigt. Gör du det kan KoKoBello kräva ersättning för varans värdeminskning.

Om du ångrar ditt köp måste du meddela KoKoBello att du ångrar dig och skicka tillbaka det du har köpt. Säljaren behöver enligt konsumentköplagen inte bekräfta att du har ångrat köpet för att ångerrätten ska gälla. Du kan spara en kopia på ditt meddelande som bevis. Säljaren behöver inte heller ha fått tillbaka varan inom de 14 dagarna.

Reklamationer

För att underlätta för och våra kunder använder sig KoKoBello av konsumentköplagen  vid reklamationer.

Ursprungligt fel

För att en vara skall kunna reklameras måste den enligt konsumentköplagen  ha ett så kallat ursprungligt fel, t.ex. ett fabrikationsfel. Ett ursprungligt fel skall ej uppstått på grund av konsumentens agerande. Slitage faller inte in under ursprungliga fel, och du får inte heller själv ha orsakat felet.

Till exempel har inte ullkläder som krympt i tvätt ett fabrikationsfel, utan detta är endast ett tecken på att varan är av just ull som har just den egenskapen att det kan krympa vid tvätt.

Åtgärder vid ursprungligt fel

Om varan har ett fabrikationsfel / ursprungligt fel och reklameras inom tre år, är försäljaren skyldig att ta emot din reklamation och åtgärda den. Åtgärder enligt konsumentköplagen är tex.

  • att reparera felet,
  • byta till en ny vara
  • ge prisavdrag
  • låta dig få häva köpet och ge pengar tillbaka
  • ge ersättning för reparation

Köparen har rätt att önska om varan ska repareras eller ersättas. Men om kostnaden för den åtgärd du önskar blir oskäligt dyr,  har vi som säljare rätt att välja den andra åtgärden. Dvs om det är t.ex. en söm som gått upp i ett klädesplagg kan det vara billigare att laga än att ersätta med ett nytt plagg. Reparationer och byten sker självklart alltid utan extra kostnader för konsumenten. Tänk också på att reparation också är den åtgärd som är mest miljövänlig.

Om säljaren inte har möjlighet att reparera felet eller byta ut varan, kan konsumenten få avdrag på priset. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad. Vi kan också komma överens om att du får ersättning för att reparera varan någon annanstans.

Företaget har i regel rätt att i första hand försöka laga den defekta varan, eller skicka en ny. För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för varans funktion. Som konsument kan du inte kräva en hävning och få pengarna tillbaka direkt, utan säljaren måste först ges möjlighet att åtgärda felet.

Vid reklamation kontakta oss på kontakt@kokobello.se

Du hittar mer information om vad som gäller för dig som köpare vid reklamationer hos Konsumentverket här

Att en vara köpt i KoKoBellos webbshop inte motsvarar dina förväntningar, är inte en reklamation, utan faller under ångerrätt enligt distanshandelslagen. Enligt ångerrätten har alltid rätt att ångra ditt köp och då returnera varan i samma skick som den var när du fick den inom 14 dagar. Du får som kund inte använda, tvätta eller förändra en vara du vill ångra. Se ovan.

Bytesrätt och reklamation av varor köpta i vår butik i Södertälje

Öppet köp och bytesrätt i fysisk butik är ett frivilligt åtagande enligt konsumentköpslagen.

I vår butik i Södertälje har vi bytesrätt men ej öppet köp. Du kan byta vara köpt i vår butik mot uppvisande av kvitto i butiken.

Vara köpt i vår butik reklameras också i butiken.

KoKoBello anvsvarar ej för varor köpta i vår fysiska butik i Södertälje som skickas till oss för byte eller reklamation.

Men i de allra flesta fall så blir det precis som man vill och det är ju det allra bästa!

Ha en fin dag, KoKoBello

 

Lämna ett svar